2013. május 28., kedd

Gyors kovász

Nem mindig van az embernek ideje, hogy öregtésztát készítsen vagy egyszerűen kimegy a fejéből. Ennek áthidalásaképpen szoktam általam gyors kovásznak nevezett "kelesztőanyagot" készíteni. Kétszer kelesztem az élesztőt és tapasztalataim szerint jobban dolgozik, mint ha csak a felfuttatott élesztővel dolgoznék.

Az arányok:

500 g liszt
20g élesztő                     
50 ml víz/ tej
1 mk cukor

1 kg liszt
40 g élesztő
100 ml víz/ tej
1 kk cukor

A cukrot feloldom a folyadékban, majd az élesztőt is alaposan elkeverem benne és 10 perc alatt felfuttatom. Ha már kicsit habzik, akkor jó.


Ezt a habos elegyet beleöntöm a liszt közepébe készített lyukba


Villával nokedli sűrűségűre keverem. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a villával már meg tudom forgatni a kulimászt és magával viszi az alatta lévő lisztet forgatás közben.


20 percet vagy amíg a teteje jó repedezett nem lesz, hagyom kelni, utána dolgozom össze a tésztát a többi hozzávalóval.

5 megjegyzés:

  1. Ragyogó ötlet, vittem is a receptedet, mert nekem sincs öregtésztám, mivel nem napi szinten sütök kenyeret, sőt még csak nem is heti szinten, inkább csak télen:-))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy Neked is tetszik! Vidd csak bátran, használd! Én még a kalácsot is így sütöm. Nagyon jót tesz neki! :-))

      Törlés
  2. De hát mennyi liszthez?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az észrevételt és bocsánat a kései válaszért, már javítottam a hiányt. :-))

      Törlés
  3. Eddig úgy tudtam, hogy a kovász nem egyenlő az élesztővel. A kovászos kenyérben nincs élesztő... Vagy igen?

    VálaszTörlés