2013. január 9., szerda

Kovászos rozskenyér

 Hazaérve a szabadságról, rájöttem, hogy kevés zsemlét vettem. Ez bizony nekünk nem fog kitartani a hétvégén. Benézve a hűtőbe első pillantásom a két hete szunnyadó kovászomra esett. A tetején szürke lé úszkált, mint amibe a gyerek már kimosta a festőecsetet. Olvastam, hogy ezt a levet le kell önteni, már volt, hogy egy kevéskét leöntöttem. De ez most jó 1,5 cm volt. Alatta azonban szilárdan állt a kovász, kiboritottam a levet gyorsan. Felkevertem és egy életem, egy halálom alapon kimértem a kenyérnek valót és ami maradt az üvegben azt is megszaporítottam. Ha nem kel meg, legalább kiöntöm. Másnap reggel egy csodásan felfutott, friss illatú kovász fogadott. Ha már ilyen szépen megkelt a kovászom, evvel is egy kíséreltbe fogtam. Rozskenyeret sütöttem vele és teljes megelégedettséggel állíthatom, a kovász és a rozs találkozása tökéletes ízharmóniájú kenyeret eredményezett. Legalább olyan jól fogy, mint a fehérkenyér.


Hozzávalók:

400 ml kovász
700 g fehér rozsliszt
300 g kenyérliszt
24 g só
500 ml víz

3 ek olaj

A kovászt feloldom a vízben, a liszteket átszitálom és a sóval alaposan összekeverem. A kovászt a liszthez adom, összekeverem, ha kicsit lágyabb tésztát akarunk, adjunk hozzá még 50 ml vizet.
10 percet pihentetem, ezután1 ek. olajon megdagasztom a tésztát. 10 percet pihentetem, ismét megdagasztom olajon. Most 20 percet pihentetem, majd jön a 3. dagasztás. Ezután a tésztát kelni hagyom, közben, ha eszembe jut, kétszer meghajtogatom, de ez nem lényeges. Amikor a duplájára kelt a tészta, kb. 3-4 óra múlva, óvatosan kilapítom, megformázom, egy konyharuhával kibélelt formában (jelen esetben egy agyagtálban) 1-1,5 óra alatt megkelesztem.
Közben a sütőt és a sütőedényt (öntöttvas lábas, agyag sütőtál) tetővel együtt 250C fokra felmelegítem, meghintem liszttel, a kenyeret óvatosan a kezemre borítom, a sütőedénybe teszem és pár helyen bevágom (nekem most ennek ellenére repedt). Fedő alatt sütjük 50 percet. Ha kell utána még kicsit rápíríthatunk 230C fokon.

 

10 megjegyzés:

  1. Olyan fincsi kenyereket készítesz mindig - ennek a rozskenyérnek is nagyon tetszik a belseje.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De örülök neki! Nagyon szeretek bíbelődni, kísérletezni kenyerekkel. :-))

      Törlés
  2. Pont az jutott eszembe, mint Gabinak, hogy mindig olyan finom és gyönyörű kenyerek sülnek nálad! :) Mostanában semmire nincs időm, ha egyszer ráérek, előveszem a kenyeres receptjeidet, egyik jobb, mint a másik! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kérdeznéd csak meg a családomat, milyen kísérleti nyúlnak lenni.;-)) Bár eddig, csak egy fél kenyeret kellett kidobnom. Viszont minden kísérlet egy remek kenyeret eredményezett. Szóval, ha van kedved, kukkants bele a receptekbe és süss belőlük finom kenyereket. A családod roppant hálás lesz érte! :-)) Ha az ember belejön, élvezi a kis felhajtást körülötte, mert az eredmény kárpótol mindenért! :-))

      Törlés
  3. Én biztos, ahogy magamat ismerem nem próbálkoztam volna a kovásszal... És lám, milyen szép kenyér lett belőle! Csodálatos a belseje, és milyen magasra megnőtt! Isteni! Egy kis tea vajjal ennék is belőle!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Legközelebb küldök Neked. Az ajánlatom még mindig áll, nagybátyámmal postázom a kovászt. Egy lépéssel közelebb az álomhoz! ;-))

      Törlés
  4. Csodálatosak a kenyereid! Én eddig porélesztővel sütöttem, a kenyeret, de szeretném, ha már csak a kovász lenne a színen. Két kérdésem lenne: Az egyik, hogy mit jelent az, hogy olajon kelesztés. A másik pedig, hogy a kovász készítéshez a teljes kiőrlésű liszt a jó, vagy a BL 55-ös is megfelel.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Constantine! Örülök, hogy tetszenek a kenyereim. Olajon dagasztás (nem kelesztés) azt jelenti, hogy egy evőkanál olajat szétkenek a tenyeremmel a munkalapon és addig dagasztom a tésztát, míg fel nem veszi az összes olajat, ezután hagyom kelni ott helyben a pulton. Bár mostanában, mivel van egy szuper konyhagépem, az olajat beleteszem a tésztába és avval együtt dagasztom meg.
    Kovásznak jó a sima liszt is, nem kell feltétlen teljeskiőrlésű.
    Remélem tudtam segíteni és ezek után már nem kell élesztőt használnod. Bár arra számíts, hogy sokkal tovább kelnek ezek a kenyerek.
    Sok sikert a kenyérsütésben! Nálam most sült ki a tökéletes ciabatta kenyér és zsemle. ;)

    VálaszTörlés
  6. Kedves Gionetta!
    Csodálatosan gyönyörűek a kenyereid!! Azt szeretném kérdezni, hogy a kovászt ki lehet-e váltani öregtésztával, és ha igen mennyi kell bele?
    Válaszodat előre is köszönöm!
    Üdv. Trixi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszenek a kenyereim Trixi! Szerintem 400 g öregtésztával simán működnie kell. Akkor nem lesz ennyire szaftos a belseje, de az nem baj. Én előző este elkevernék 200 ml vizet 20 g élesztővel és beletennék 50 g teljes kiőrlésű rozsliszttel és 150 g kenyérliszttel. Ezt a konyhapulton keleszteném lefedve. Másnap beletenném a kelesztőtálba a többi hozzávalóval, hozzáadnék 350- 400 ml vizet és ezzel dagasztanám. Viszonylag laza tésztát kell kapni. Ha kell, még adnék hozzá vizet. Itt most elég egyszer kidagasztani, nem annyira érzékeny a szerkezete, mint a kovászosnak. Jó kísérletezést! :-)

      Törlés