2012. december 1., szombat

Kovászos fehér kenyér

Mivel már egy ideje sütök kovászos kenyeret, gondoltam, itt az ideje mások alkotásait is kipróbálni. Hogy miért nem fordítva? Mert magam akartam kipróbálni, megtapasztalni, milyen is kovászos kenyeret sütni. De kezdettől tetszett Alexa Christi Békebeli kovászos kenyere, most rászántam maga. Volt egy másik oka is. Megvettem álmaim netovábbját, egy csodaszép öntöttvas kacsasütőt. Egy váratlan munka díjazása besegített a gyors vásárlásba. Szóval megleptem magam karácsonyra.


Alaprecept Alexa Christitől némi változtatással és tapasztalatokkal kiegészítve.

Hozzávalók 1,8 kg-os veknihez

1 kg kenyérliszt
40 dkg kovász
600 ml víz
24 g só

olaj

Hogy elegendő kovászom legyen a sütéshez, este kimérek 200 g öreg kovászt és 100 g vízzel, majd 100 g liszttel elkeverem és éjszaka hagyom felfutni.
Másnap reggel a kovászt feloldottam a vízben, a lisztet átszitáltam és elkevertem a sóval. Majd a kovásszal egyszerűen összekeverem
       10 percet pihentetem
 1 ek. olajat öntök a munkapultra és azon dagasztom meg a tésztát, míg el nem kezd ragadni a felülethez. Ne ijedjünk meg, nagyon lágy és képlékeny a tészta, nem kell sokáig dagasztani, de lassan a törődés hatására szépen összeáll majd.
       10 percet pihentetem
olajos felületen megdagasztom
       20 percet pihentetem
olajos felületen dagasztom
       30 perc pihentetés
majd simán megdagasztom
       30 perc pihentetés után
jön az első hajtogatás
         1 óra pihentetés
a 2. hajtogatás, ismét
         1 óra pihentetés
a 3. hajtogatás és újra
         1 óra pihentetés
ezután megformázzuk a kenyerünket, liszttel megszórt konyharuhával bélelt kelesztőkosárban
        1- 1,5 órát kelesztjük
Az utolsó fél órában a sütőt a sütőedénnyel együtt felfűtjük 250C fokra. Amikor a sütő elég meleg, az edény aljába kevés grízt szórunk, óvatosan, mert forró, belehelyezzük a tésztát, ha kedvünk tartja, megvágjuk a tetejét éles késsel fedővel együtt  
45- 50 perc alatt megsütjük. Ha az idő letelte után még nem elég piros a kenyerünk héja, 230C fokon fedő nélkül készre sütjük. Rácson hagyjuk kihűlni. Érdemes hagyni kihűlni, már ha van türelmünk.




















És íme a csodalábas:
















16 megjegyzés:

  1. óóóó .. ez a kenyér nagyon jól néz ki:))

    VálaszTörlés
  2. ó ez a lábos egy remekmű! Mióta vágyom ilyesmire! :D Szuper lett a kenyered

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát én is szemeztem vele évekig. És ez megfizethető darab volt, pont kiadta a váratlan különmunka díjazása. Mert a neves francia ebben a méretben, kb 4-szeres áron érhető el. Örülök, hogy tetszik a kenyér!

      Törlés
    2. Valóban gyönyörű ez a kenyér, és biztosan nagyon finom is!
      Nekem is van egy üntöttvas kacsasütőm,de az ovális és áldott emlékű nagymamámtól örököltem. Én abban szoktam kenyeret sütni. 1 kg-os kenyérhez alkalmas.
      Egy kérdés viszont nem hagy nyugodni: hogyan lett a kerek lábasban sütött kenyeredből hosszúkás?

      Üdvözlettel: Gábor.

      Törlés
    3. Köszönöm Gábor!
      Az igazság az, hogy eme nagyszerű lábas biza ovális. És így ovális kenyerek kerülnek ki belőle. Anyukámnak van egy ugyanilyen, de kerek lábasa, no abba pont 2 kilós kerek cipók tudnak sülni. Ebben viszont 2 kiló és afeletti oválisak. Nagyon finomak! Ha van kedved, küldj képet a lábasról és kenyérről! :-))

      Törlés
  3. óóó ez a kenyér és ez a lábas! :))) Mindkettő nagyon tetszik! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-)) köszi Hankka. A lábos, az szuper. Fincsi csirkepörköltet adott, de a libasültre vagyok igazából kíváncsi benne :-))

      Törlés
  4. Szia!Szeretném megkérdezni,hogy ezt a gyönyörű lábast hol lehet kapni?Pontosan mi a neve?A kenyérke is gyönyörű!Előre is köszönöm a válasz:Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Judit!
      Az ebayen vettem. Még most is kapható, ez a linkje: http://www.ebay.de/itm/Brater-Gusseisen-Topf-Gusseiserner-Brater-oval-34-cm-/230815761654?pt=DE_Haus_Garten_Kochen_Geniessen&hash=item35bdb104f6

      A cég ebay shopja: http://stores.ebay.de/Zimmermann-Spezial?_trksid=p4340.l2563

      Németországba és Ausztriába szállítanak, hogy Magyarországra elküldik e, meg kell kérdezni.

      Kenyérnek ideális. Egy 1,5 kg-os tarja 2 óra 160 fokos sütés után vajpuha lett, mindez teljesen lefedve. Már csak meg kellett kicsit pirítani. Teszek fel erről is képet majd.

      Törlés
  5. Kedves Gionetta!

    Most gyúrtam be életem első kovászos kenyerét és a receptedet olvasgatva két kérdés merült fel bennem.
    A hajtogatásnál ugye már nem kell vajazni, olajozni a tésztát?
    Illetve, ha nekem nincs olyan csodalábasom, akkor használhatok jénait, vagy inkább sima tepsit?

    Köszi előre is a választ: Ági

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági!

      Remélem nem késtem el a válaszommal, de sajnos nem voltam gépközelben (inkább az ágyat nyomtam 38 fokos lázzal :)). Persze, hogy jó a jénai, meg a tepsi is. Ez utóbbi esetben érdemes egy tálban vizet tenni a sütőbe, míg a jénait legjobb lefedni. Bővebben a Süssünk kenyeret! rovatban írtam az edényekről és a lisztekről, egyenlőre. Biztosan finom lett a kenyered!

      Törlés
  6. Kedves Gionetta!
    Köszönöm a gyors választ. Már máskor is próbálkoztam kenyérrel, és emlékeztem, hogy jót tesz neki a gőz, úgyhogy tettem be vizet a sütőbe (sajnos nem eleget). Végül jénai lett, de olyan sok volt a tészta, nekem meg nincsenek nagy tepsijeim, úgyhogy lefedni nem tudtam.
    Mindenesetre életem legjobb kenyere lett, most írok róla bejegyzést a blogomba (ha a kislányom megengedi), és ott is csak dicsérni tudlak.
    Jobbulást, és még egyszer köszi a segítséget.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szuper Ági! Ma én is alkottam egy remek kenyérkét kemencében. Régen lett ilyen finom, puha a belseje. Igaz időm sem volt vele foglalkozni, ezért lett ilyen jó! ;-)

      Törlés
  7. A receptet olvasva nem tudom hogy mi az a 40 dkg. Miből kell 40 dkg.?

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm az észrevételt! Már javítottam, ami kimaradt. A 40 dkg ugyanis a kovász. :-))

    VálaszTörlés