2012. november 4., vasárnap

Kovászos kenyér

Hát eljutottam idáig. Majd egy hónapja nem tettem fel képet kenyérről, mert...mert kísérleteztem. Készítettem kovászt, megtanultam etetgetni, dagasztani, sütni több újfajta módszerrel, ízesíteni és élvezni. A békebeli hagyományos kenyeret. Amilyet még sohasem ettem. Próbáltam én már itteni szárított kovásszal sütni, de élesztő nélkül nem kel meg a kenyér, csak egy ragacsos valami lesz. Az öregtésztával már nagyon megtanultam bánni. Most a kovásszal is jóbarátok lettünk. Kicsit ugyan tartottam tőle, de rájöttem, csak törődni kell vele a barátságunk elején és utána már működik a dolog, csak időt kell szánni rá. Hát így készült ez a csodaszép kenyérke, agyagtálban (hogy a fél alja leragadt és nem jött ki, az már az én feledékenységem volt, mivel elfelejtettem belisztezni a tálat):

! Mivel az eredeti képek elvesztek, de sokan kérték, hogy tegyek fel képet, így egy később készült szintén kovásszal készült, de öntöttvas wokban sült kenyér fotóját tettem be. 


Hozzávalók:

400 g kovász
1 kg kenyérliszt
1 ek só
kb. 300- 350 ml víz
2 ek olaj

Este (avagy reggel) kiveszünk 200 ml kovászt a félretett kovászunkból, elkeverjük 100 g vízzel majd 100 g liszttel és másnap reggelig békében hagyjuk erjedni. Vagy az előre elkészített kovászt oldjuk fel. Ekkor kimérjük egy tálba a lisztet, elkeverjük a sóval, a kovászt feloldjuk 200 ml vízben, hozzáadjuk a liszthez, annyi vizet adunk még hozzá, hogy össze tudjuk gyúrni egyneművé a tésztát, de még nem dagasztjuk. 10 perc várakozás után megdagasztjuk a tésztát. Akkor jó, ha ha ujjunkkal megnyomva a tészta ruganyos érzetet kelt, de a formáját már megtartja. Ismét pihentetjük 10 percet, majd egy evőkanál olajat elkenünk a munkalapon és megdagasztjuk ismét a tésztánkat, amíg fel nem veszi az olajat. 20 perc pihentetés után ismét az előzőek szerint járunk le. Ezután letakarva 6-7 órán át kelesztjük a tésztánkat. Nálam ez az éjszakát jelenti. Ekkor újra átgyúrjuk, megformázzuk és 1-1,5 óra alatt ismét megkelesztjük.
Az utolsó fél órában előmelegítjük a sütőt 250C fokra a sütőtállal és annak tetejével együtt. A kenyeret 3-4 helyen éles késsel bevágjuk, a sütőtálat megszórjuk liszttel, beletesszük a kenyeret, rátesszük a tetejét és 45 percig 250C fokon sütjük. Majd visszavesszük a hőt 230C fokra és ha nem elég pirult a kenyerünk még, ezen a fokon sütjük tovább.
Ha kisült rácsra tesszük és vízzel alaposan megspricceljük. Hagyjuk teljesen kihűlni. 





JÓ ÉTVÁGYAT!

25 megjegyzés:

  1. Ez merénylet Györgyi!:-) Gyorsan egy szeletet, egy kis libazsirral, lilahagymával, és egy forró teával...
    Nagyon, nagyon ügyes vagy!!!!!! Szinte érzem az illatát!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak kacsazsír van, az is jó lesz? ;-) Örülök, hogy tetszik!

      Törlés
  2. Gyönyörű! :) Olyan sok helyen olvastam már a kovászról, kovászos kenyérről, de még nem mertem belevágni! :) Pedig biztosan megérné, csodaszép a végeredmény! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sem mertem. Aztán mégis és megtanultam, és nagyon, de nagyon megérte. Amúgy ne várj egy olyan pihe-puha kenyeret, mint az élesztős vagy az öregtésztás kenyerek. Ez egy sűrűbb tészta, még ha szép laza is a szerkezete. Viszont az íze...! :-)) MMMMMMM, mennyei. Tényleg csak magában eszi az ember legszívesebben. Jah, és egy hétig biztos, hogy friss marad, már, ha megéri, nálam egy agyagtálban.

      Törlés
  3. Gionetta!
    ez a kenyér fantasztikus.
    Lassan nekem is neki kéne állnom. Remélem lesz legalább fele olyan szép, mint a Tiéd. Én már elégedett leszek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Láttad volna az előzőeket! Juj, de rondák voltak! De rájöttem, hogy milyen keménységű legyen a tészta és most már szépek. Csak rajta Hugi, bátran! Hamarosan jön a kovász receptje is. Csak türelem és sikerül a remekmű! ;-)

      Törlés
  4. Gyönyörű szép lett!! Tuti kipróbálom, majd valamikor, csak idő kérdése... :D Isteni finom lehet!! Gratulálok! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De még milyen finom! Az időt érdemes ellopnod hozzá! :-))

      Törlés
  5. Hát ez valami szépséges lett, még langyosan jól megvajazva de isteni, imádom, nagyon ügyes vagy:-)))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Anikó! Mivel a fél alja leszakadt, még melegében felfalta Életem Párja az egészet. :-))

      Törlés
  6. Hát ez a kenyérke fantasztikusan gyönyörű séges lett.Nagyon ügyes vagy!! Én még nem próbáltam, csak ilyen 20 órás kovászosat,de az is nagyon finom volt és egész egyszerű.

    VálaszTörlés
  7. Látod, én még azt nem készítettem. De ha az ember rájön a kovász titkára(nem nagyon őrzi;)) roppant megszereti. Nem kell a kelesztest annyira figyelni, gyakorlatilag nem tud túlkelni a tészta, roppant kényelmes módszer. Örülök, hogy tetszik!

    VálaszTörlés
  8. Én ezt egy pár hete Stáhl Juditnál találtam,egy pékmester receptje,de ez nem olyan etetgetős kovász.Húsz óra mulva az egészet fel kell használni,de nekünk ízlett.Az a címe, hogy megtanulok kovászolt kenyeret sütni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megnéztem. Engem az öregtésztás kenyérsütésre emlékeztet. Pontosabban az is. Csak én nem hagyom ilyen sokáig kelni az első tésztát. De kifogom próbálni. Köszi az ötletet! :-)) Aranyos vagy, hogy gondoltál rám!

      Törlés
  9. Szia itt is! :)
    Egy kérdésem lenne ezzel a recepttel kapcsolatban is (illetve az összes kenyérsütős recepttel kapcsolatban), nevezetesen az, hogy az agyagtálat általában be szokták áztatni sütés előtt. Ezt a kenyér sütés előtt is meg kell tenni, vagy azt lehet nyugodtan szárazon sütni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már vártalak!;-)
      Én beáztatom az agyagtálat, majd hagyom a felületét megszáradni, így teszem be a sütőbe és forrósítom fel. Majd ebbe kerül a kenyér, rá a fedő és mehet a sütés.
      Köszönöm a kérdéseid, egy nagyon jó posztnak adtál ötletet!:-))

      Törlés
  10. Én pedig köszönöm a gyors válaszokat :) Végre találtam valakit aki tud válaszolni ezekre a kérdésekre, mert így sok időt, energiát és nem utolsó sorban pénzt takaríthatok meg azzal, hogy nem kell egy csomó elhibázott kísérletkenyeret kidobni :)
    És ha már itt tartunk, még egy utolsó kérdésem lenne. Amikor egy éjszakán keresztül kelesztem a tésztát, akkor nem fog kiszáradni a tészta? Vagy le kell kenni olajjal? Lefedve kell keleszteni, vagy elég egy konyharuhával letakarni? Na jó ez 3 kérdés volt, de remélem tényleg az utolsók voltak :)

    VálaszTörlés
  11. Öröm ez a műhelymunka nekem is. Sokkal jobban élvezem, mint Mózes 5 könyvét.;) Szóval, ha bármi érdekel, csak szólj!
    a tésztát kelesztheted a pulton is, ha nincs nagy meleg éjjel vagy a hűtőben is. Legjobb, ha kelesztőtálban, tetejét lazán rátéve mindkét esetben. De a konyharuha is jó szolgálatot tesz tető híján.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is szeretek kreatívkodni a konyhában, de azért ahhoz, hogy ez eredményes legyen, kell egy biztos alap. Van egy cukrász szakmám, de azért a kenyér sütés (főleg ezzel a módszerrel) egy kicsit más :)

      Törlés
    2. Bár nekem lenne egy cukrász végzettségem!De csak tanári van.Autodidakta módon tanultam a sütisütést és kenyérkészítést.Ma már elég jól megy eme mutatvány. Sokat kísérleteztem, de csak egy kenyeret dobtam a komposztra. A többit megettük vagy valami készült belőle. Örülök, hogy választ tudok adni a kérdéseidre! Gyere csak velük továbbra is. Legalább hasznát veszem a szakmámnak. ;-)) Kérdezhetsz emilben is: gionetta@gmail.com
      Jó sütögetést!

      Törlés
  12. Hát, én túl sokra nem megyek a cukrász szakmámmal (sőt, a másik 3-al sem), de ez egy más kérdés. Amúgy szerintem egy cukrász semmi pluszt nem tud, amit egy átlag háziasszony, aki hétvégéken süt-főz, ne tudna :)

    VálaszTörlés
  13. Más oldalaiddal ellentétben, itt, sajnos, nem jelennek meg a képek. Mi lehet a probléma?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egész egyszerű a magyarázat: kitöröltem a képeket véletlen és mivel csak a Picasaban voltak fent, hát törlődött minden. Azt pedig nem tartom fair megoldásnak, hogy sütök másik kenyere és azt teszem be helyette. Mert az nem ugyanaz lenne. :))

      Törlés
  14. Gionetta tanácsai alapján kipróbáltam, és jópár sikertelen kísérlet után (összesen 2 ehetetlen, 1 ehető, de nem a legjobb és 1 ehető, finom és szép, de még nem tökéletes kenyér, valamint nem kevés WC-ben végzett kovász) kijelenthetem, hogy a házi kovászos kenyérsütés veszélyes dolog... Ugyanis függőséget okoz. Még ki sem hűlt a frissen sült kenyerem, és már azt várom, hogy mikor süthetek legközelebb, mert már ott vannak a fejemben az ötletek, hogy mit fogok másképp csinálni, és mit fogok kipróbálni :) Szóval mindenkinek azt tudom mondani, hogy kitartás. Nem könnyű, de nem is ördöngösség, és ha egyszer ráérez valaki, akkor valami isteni finom kenyeret fog kapni, szóval NAGYON MEGÉRI :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek örülök NewMan! További jó kísérletezgetést! :-)) Megyek és én is bekeverek egy adag kovászt! ;-))

      Törlés