2012. július 27., péntek

Szárított élesztő házilag

Van amikor az ember sokat vásárol valamiből. Én történetesen élesztőből. De mi legyen vele, amikor nem tudjuk elhasználni, viszont el kell utaznunk hosszabb időre, netalán a hűtőben elkezdene száradni? Fagyasszuk le! Hát ez a megoldás nekem nem jött be. Sajnos mindig megdöglöttek a gombák. Aztán a legutóbbi elutazásunk előtt gondoltam egyet és megszárítottam az élesztőt. Utána kipróbáltam, hogy dolgozik e? És lássatok csodát, igen!!! A szárított élesztőket tudom, fagyasztással szárítják, mint a neszkávét, de én bíztam a levegőben! S nem tettem rosszul.

Veszünk egy csomag élesztőt. Nem baj, ha kicsit kiszáradt m ár a hűtőben, sőt, annál jobb! 
DE! Ne legyen penészes!

Szétmorzsoljuk egy konyhai papírtörlőre, mert az alatta is szívja a nedvességet. Maradnak kicsi rögök benne, de azokat óránként szétmorzsolgatjuk,

amíg aprószemcsés nem lesz az élesztőnk.

Ezután hagyjuk szellős, de nem napos helyen megszáradni.

Néhány óra múlva vagy másnapra teljesen megszáradt az élesztőnk és el is csomagolhatjuk a papírtörlőbe. Szellős helyen tárolva, szerintem eltartható fél évig is. Bár erről még nincsenek adataim, lévén ilyen sokáig még sohasem bírta nálunk.

15 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Szívesen Aleda, bármikor! Használd egészséggel! :-))

      Törlés
  2. Néha hirtelen felindulásból veszek, végül soha nem sütök élesztős dolgokat, kivéve kenyeret. Pont itt árválkodik pár csomag élesztő a hűtőben, megőrzöm a módszereddel szűkösebb napokra:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Feltétlen! Jövök holnap a bizonyítékkal, hogy ugyanolyan jól dolgozik, mint a friss, meg a zacskós. Nálam egy hónap után került felhasználásra, tökéletes eredményt produkálva. :-)

      Törlés
    2. Szeretném megkérdezni, hogy működik e a szárított élesztő?

      Törlés
    3. Igen, működik. Hétvégén lesz Youtube videó róla. Felteszem a blogra is.

      Törlés
  3. Gionette tetszik az ötlet nagyon! Már próbálom is:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sok sikert hozzá! Majd írd meg, hogyan sikerült! :-))

      Törlés
  4. Vicces lenne ha lefagyasztva megdöglenének, szerencsére ezt a gombák nem tudják és 25 éve tökéletes kenyerem készül. Minimum 1,5 évig tökéletes marad, ez tapasztalat. Hibátlan. Csak esetleg nem mikróban kell felolvasztani meg hasonlók hanem az asztalon magára hagyva felengedtetni. Emberi testrészek milliói várják az átültetést új páciensbe világszerte, de nem porrá törve megszárítva hanem lefagyasztva. Jó reggelt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó reggelt! Hát akkor biztosan szárazjégben tárolod az élesztőd és 25 évig életképes marad Neked, mint az emberi szervek. Nekem sajnos csak hagyományos fagyasztóm van, -18 fokon és abban hiába no, megdöglöttek, többször is. Így nem kísérletezem vele tovább. Hiába engedgetem fel szabad levegőn, mert az ugye jót tesz, a csecsemőknek is, hűtőben, hogy ne legyen túl nagy a hőmérséklet különbség. Nem megy. Maradok a szárításnál, porításnál. Tisztelettel!

      Törlés
    2. Nekem is megdoglott az elesztom, par ev elteltevel probaltam ujra. Detto. :( ezt a trukkot most probalom. Koszi az otletet!

      Törlés
    3. Szívesen! Most, a nagy élesztőmizéria idején is tettem el így felbontott élesztőt. Sok sikert a kísérletezéshez! :-)

      Törlés
  5. szia! részekre osztottad, vagy szárazon saccoltad meg menyi kell egy kb.kg-os kenyérhez? köszönöm, ha válaszolsz. évi néni

    VálaszTörlés
  6. Szia Évi néni!
    Nem saccolok, pontosan tudom, hogy egy kiló liszthez 40 g friss élesztő kell. Ez a mennyiség megfelel 2 csomag szárítottnak. Tehát 14 g kell belőle. Teljesen mindegy, hogy házilag szárított vagy bolti. De én mindkettőt fel szoktam futtatni. Biztos, ami biztos. No meg úgy tudok gyors kovászt készíteni a legjobban.
    Jó kísérletezést!

    VálaszTörlés
  7. Én is száritottam ki élesztőt, és nagyon jól műköbik. Szárítás után szobahőmérsékleten tárolom egy kis befőttes üvegbe.

    VálaszTörlés